Sponsoring

Met enkele sponsors kan je je evenement meer financiële ademruimte geven.  Maar vergeet niet dat andere organisaties ook steeds op zoek zijn. De concurrentie is dus groot. We geven hier enkele tips om je slaagkansen te vergroten.

 

Hoe ga je te werk?

 

Denk na over wat je zelf kunt bieden aan de sponsor. De gekende vermelding op advertenties, publicaties en flyers zijn steeds een mogelijkheid. Maar misschien is jouw sponsor ook wel geïnteresseerd in een standje of een workshop tijdens het evenement.

Wie stelt de sponsorbrochure samen? Wie gaat het geld binnenhalen? Denk eraan dat de personen die op gesprek gaan representatief alsook communicatief moeten zijn. Hij of zij moet ook met een negatief antwoord kunnen omgaan. Maak een lijst met potentiële sponsors. Begin dicht bij huis. Plaatselijke handelaars en bedrijven in de eigen gemeente zijn vaak gemakkelijker te overhalen. Teamleden, familie of vrienden  hebben misschien relaties met de lokale handelaars.

 

Maak een sponsorbrochure met een beschrijving van de organisator, het evenement, de sponsormogelijkheden en de tegenprestaties. Hiermee tracht je op een duidelijke manier potentiële sponsors te overtuigen.  

 

En dan ga je effectief fondsen werven.

Als er duidelijkheid is over de overeenkomst, sluit je best een sponsorcontract af. Dit omvat:

  • De  contractpartijen
  • De looptijd  van het contract
  • Het evenement
  • De prestatie van de sponsor
  • De prestatie van de gesponsorde

Verwen je sponsors tijdens het evenement. Kleine extra's die niet in het contract staan maken vaak het verschil om er voor te zorgen dat je sponsors je evenement niet vergeten. Na het evenement kun je ook eens polsen bij je sponsors wat zij positief vonden. Waren er misschien ook minpunten aan het contract of het evenement? Ook een bedankje of een kaartje kan wonderen verrichten. 

 

Fiscaal?

Sponsoring is fiscaal aftrekbaar, maar niet altijd voor 100%. Publiciteitskosten zijn dat wel. Sluit daarom altijd publiciteitsovereenkomsten af met bedrijven. Daarvoor geef je het contract als titel "publiciteitsovereenkomst" en moet je ook voor effectieve publiciteit zorgen door de naam of het logo van de sponsor te vermelden op het promomateriaal.

Contact

Dienst VES
Korenmarkt 10
8870 Izegem

051/33.73.03 Contacteer ons